top of page
  • אילנית וודינסקי

אלרגיות-איך להתמודד בטבעיות?


אלרגיה

רובנו נתקלים במילה המאיימת הזו מידי פעם, ובעיקר בעונות מעבר כמו האביב.

אז הגיע הזמן להבין בדיוק מה משמעותה ואיך ניתן להפחית תגובות אלרגיות באמצעים טבעיים.

אלרגיה היא למעשה תגובת יתר של מערכת החיסון לחומרים מסוימים הנמצאים בסביבה וחודרים אל הגוף. מערכת החיסון מזהה בטעות חומרים 'תמימים' (כמו אבקני פרחים, דשא, מזונות שונים, אבק, עובש וכד') המכונים אלרגנים, כמזיקים הפולשים לגוף ומפעילה את כל 'התותחים הכבדים' כדי לסלק אותם החוצה.

כאשר אלרגן כזה (נניח אבקן מפרח עץ הזית) נישא באוויר, באופן טבעי הוא יגיע למערכת הנשימה שלנו. לרובנו לא יקרה כלום כיוון שהוא לא באמת מזיק, אך אצל האלרגיים בינינו תתרחש תגובת יתר בגוף, מעין אזעקת שווא. מער' החיסון שלהם תדווח על כניסת "פולש מזיק" ובתגובה תשחרר היסטמינים, היוצרים מגוון של תגובות בגוף, בהתאם לסוג האלרגיה:

סוגי האלרגיה והתסמינים הנפוצים:

קדחת השחת (נזלת אלרגית)

נזלת שקופה

גרד באף

עיטושים מרובים

עיניים אדומות, דומעות ומגרדות

אטופיק דרמטיטיס (אקזמה)

תופעות בעור:

גירוי

גרד

אדמומיות

קשקשים

קילוף

אלרגיות למזון (*) (**)

עקצוץ בפה

נפיחות בלשון, בשפתיים או בגרון

שלשולים

אלרגיה לעקיצות של חרקים (**)

גרד בעור

בצקת


(*) יש להבדיל בין אלרגיה למזון לבין מחלה אוטואימונית כמו צליאק, שבה אכילת הגלוטן מעוררת את מערכת החיסון לתגובה במעי הדק.


(**) באלרגיות אלה ייתכנו מצבי קיצון של הלם אנאפילקטי ואף מוות.


בעונות המעבר סתיו ואביב האלרגיה הנפוצה היא קדחת השחת, הנקראת גם נזלת אלרגית, (בלועזית Allergic rhinitis או( Hay fever ).

זוהי למעשה מחלה דלקתית של האף המתאפיינת כאמור בהתעטשויות, נזלת, גרד באף, דמעות ועיניים אדומות ומגרדות.


ישנם 2 סוגים של נזלת אלרגית:

עונתית (לרוב בעונות מעבר) - הנגרמת עקב חשיפה לאבקת פרחים (פולן), דשא, עצים, עשבים ועובש.

רב-שנתית- הנגרמת בד"כ ממגע עם קרדית אבק הבית והפרשות וקשקשים של בעלי חיים.


אז איך תדעו איזו אלרגיה יש לכם?

אם היא מופיעה אך ורק בעונות מעבר, אז כנראה שזו אלרגיה עונתית.

אך אם היא מופיעה פתאום, בלי קשר לעונה, למשל אם שהיתם בחדר מלא אבק או שהילד חזר מלינה אצל חבר וכולו מתעטש ודומע (ומסתבר שישן במרתף והכריות היו קצת מאובקות...), כנראה שזו אלרגיה רב שנתית לקרדית אבק הבית.

וישנה גם בדיקת אלרגיה אצל רופא אלרגולוג שבה הוא מאבחן למה בדיוק אתם אלרגיים.


מדוע יש אנשים אלרגיים וכאלה שלא?

אין לכך תשובה ברורה. ישנו בסיס תורשתי לנזלת האלרגית, אך גם גורמים סביבתיים: תזונה לקויה, מערכת חיסון חלשה ומתח נפשי.

שכיחות הנזלת האלרגית עולה בשנים האחרונות, בעיקר בילדים מתחת לגיל 6, כנראה בגלל 'עודף סטריליות' המאפיין את העולם המערבי וכן עקב שימוש נרחב בתרופות ובאנטיביוטיקה, המחלישים את מערכת החיסון.


מה בכל זאת אפשר לעשות?

שלא כמו באלרגיות למזון, בהן הפתרון הוא הרחקת האלרגן, בקדחת השחת אי אפשר פשוט להפסיק לנשום אוויר מבחוץ או להימנע לגמרי מחשיפה לאבק. עם זאת, ניתן להקל על התופעה ע"י חיזוק מערכת החיסון, כדי שלא תעורר תגובת יתר לכל אלרגן שבסביבה, וכן ע"י הפחתת תסמיני התגובה האלרגית. זאת ניתן לעשות במגוון דרכים טבעיות, כגון:

תזונה אשר תפחית ליחה, לא תעמיס על מערכת העיכול והחיסון ותסייע בפינוי רעלים ופסולת. לדוגמא:

פירות וירקות המכילים נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים אשר משפרים את פעילות מערכת החיסון, כגון: עגבניות, גזר, בטטה, ירקות עליים ירוקים, אבוקדו, בצל, כרישה, רימון, ענבים, אננס, אגס, קיווי ועוד.


מזונות עשירים בסיבים תזונתיים אשר עוזרים לפינוי פסולת ורעלים מהגוף, כגון: דגנים מלאים (חוץ מחיטה), קטניות, שיבולת שועל, זרעי פשתן וכאמור ירקות ופירות בקליפתם.

מזונות המכילים אומגה 3, כגון: סלמון, סרדינים, זרעי פשתן.

מזונות עשירים בקוורציטין (נוגד חמצון המעכב הפרשת היסטמינים), כמו: תפוחי עץ כולל הקליפה, ירקות עליים, בצל, פירות יער ועוד.

שתיית 8-10 כוסות ביום של מים וחליטות צמחי מרפא מסוימים.

הימנעות ממזונות אשר מעודדים ליחה ותגובות אלרגיות, כמו: חלב ומוצריו, קמח חיטה, סוכר לבן, מזונות מעובדים, מטוגנים, משומרים, עם צבעי מאכל... כבר הבנתם את העיקרון.


שימוש בצמחי מרפא הידועים כמחזקי מערכת החיסון ונוגדי אלרגיה, אותם יש ליטול רק בהוראת מטפל/ת מוסמך/ת. לדוגמא: אסטרגלוס, גליצרייזה, סמבוק שחור, פטריית ריישי ועוד רבים.


לסיכום, נזלת אלרגית אינה נעימה ופוגעת באיכות החיים, אך ניתן להתמודד איתה בדרכים טבעיות ופשוטות יחסית ועל הדרך לשפר את התזונה ואת ההרגשה הכללית. אז למה להמשיך לסבול?


שלכם,

אילנית



21 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page